Een website kan veel doeleinden hebben: als webshop, visitekaartje of… Portfolio! Er zijn veel mogelijkheden waarmee je jouw klanten kan laten zien waar je expertise ligt en wat ze van je kunnen verwachten. Tijd om een portfolio op te zetten dus.

Kort en bondig

Waar moet je beginnen? Je wilt natuurlijk graag aan klanten laten zien wat je in huis hebt. Maar je moet hier niet gaan overdrijven. Een lange pagina vol met foto’s, video’s en teksten van jouw werk kan verwarrend en langdradig zijn voor de klant om doorheen te komen. Maak een keuze in wat je echt wilt laten zien, zodat het een bondig geheel wordt.

De volgorde

Ook kan je verschillende soorten volgordes kiezen in de opmaak van je portfolio. Een van de meest logische opties, is om dit chronologisch te doen: wat je het laatst hebt opgeleverd, laat je als eerste zien. Maar het is jammer als hierdoor een volgorde ontstaat uit soortgelijke projecten. Zo mis je de kans om te laten zien welke afwisseling je met jouw bedrijf biedt. Niet iedere klant leest jouw hele portfolio, dus moet je een goed begin maken.

Tekst als ondersteuning

Het kan erg helpen om bij een foto of video van een project een omschrijving toe te voegen. Maar laat het beeld ook voor zichzelf spreken, want dat is uiteindelijk waarom je het laat zien. De tekst moet ondersteunend zijn voor het beeld en iets nieuws toevoegen aan wat de klant al kan zien op de foto of video.

Een voorproefje

Natuurlijk ben je vrij om je website zo in te richten als jij wilt. Maar het is ook zeker aan te raden om een kleine ‘preview’ van je portfolio op de voorpagina te laten zien. Zo trek je direct de aandacht van de klant en weet hij waar hij moet klikken om de rest van jouw portfolio te zien.

En boven alles: wees creatief! Het is bovendien jouw website en jouw portfolio, dus jij bepaalt wat je laat zien en op welke manier je dat doet. Gebruik creativiteit om hier onderscheidend in te zijn. Als je niet helemaal weet waar je moet beginnen of graag wilt brainstormen over het opzetten van jouw portfolio, neem dan contact op met FRESH-DEV voor gratis en vrijblijvend advies!

 

Deze blog is geschreven door partner en freelance journalist Nienke van der Wal. Ook zij is geholpen door FRESH-DEV met haar gloednieuwe website. Benieuwd wat FRESH-DEV voor jou kan betekenen? Check het hier!

Geschreven doorNienke van der Wal
Gepubliceerd op11 augustus 2020