Als je een nieuwe website start, ontkom je hier niet aan: een ‘Over ons’ tekst schrijven. Het is belangrijk om duidelijk op je website te laten weten wie jij en je bedrijf zijn en wat klanten van jullie kunnen verwachten. Ook al is dit klusje voor velen een doorn in het oog, het is er één die je niet moet overslaan! Daarom vijf tips om het wat makkelijker te maken.

1. Begin met een stomp in de maag en eindig met een krul in de staart

Vooral schrijvers en journalisten zweren bij deze uitspraak, maar bij een ‘Over ons’ tekst kan dit ook een goede techniek zijn. Je begint de tekst met een onmisbare opening die de lezer direct aantrekt. Dit kan prikkelend, inspirerend of misschien zelfs ontroerend zijn. De lezer moet direct geboeid raken. En de tekst eindig je met een knaller, waardoor de lezer de tekst niet zal vergeten.

2. Laat iets persoonlijks zien

Er is geen bedrijf zoals die van jou, dus is het ook belangrijk dit te laten zien op de ‘Over ons’ pagina. De term ‘personal branding’ wordt steeds populairder en veel ondernemers gebruiken dit om hun bedrijf te laten zien aan klanten. Klanten worden snel aangetrokken tot persoonlijke informatie, zoals een kijkje achter de schermen of een anekdote over de eigenaar. Laat dus in jouw ‘Over ons’ tekst zien wat de kern is van jouw bedrijf en wat het uniek maakt.

3. Combineer beeld en tekst

Met deze combinatie breng je meer leven en kleur in een pagina en wordt het overzichtelijker voor de lezer. Het is belangrijk om tekst en beeld elkaar te laten versterken. Zo moeten de foto’s of video’s de tekst aanvullen en niet herhalen. Met het bijgeleverde CMS van een FRESH-DEV website is dit erg eenvoudig naar eigen wens in te vullen, door middel van de maatwerk blokken. Een element met een afbeelding links en een tekstje rechts, of een video tussen de tekst op volledige breedte? Je kan hier volledig zelfstandig mee spelen in het CMS!

4. Probeer niet te veel te willen vertellen

Het is leuk om de ‘Over ons’ tekst persoonlijk en uitgebreid te maken, omdat je graag klanten het hele verhaal achter jouw bedrijf wilt vertellen. Maar dit kan ook meer gebalanceerd. Bij lange teksten zullen lezers sneller afhaken. Vaak willen ze snel en moeiteloos weten wie of wat het bedrijf is. Probeer dus een keuze te maken in wat relevant is om te vertellen en welke details het verhaal te langdradig maken.

5. Neem er de tijd voor

Hoe leuk of vervelend het klusje ook kan zijn, het is belangrijk om er genoeg tijd voor te nemen. Een goede ‘Over ons’ tekst ontstaat niet altijd in één keer. Je moet er een goed gevoel bij hebben en weten dat dit de tekst is die past bij jouw bedrijf. Laat het bijvoorbeeld eens door collega’s of vrienden lezen. Anderen hebben een heel andere kijk op de tekst waar jij al uren naar hebt zitten staren.

Kom je er toch niet helemaal uit? Denk er dan eens over na om deze klus uit te besteden aan een specialist. Als freelance journalist krijg ik regelmatig de vraag of ik soortgelijke teksten zou willen schrijven of doorlezen. Op mijn website kan je zien wat ik voor jou zou kunnen betekenen!

Deze blog is geschreven door partner en freelance journalist Nienke van der Wal. Ook zij is geholpen door FRESH-DEV met haar gloednieuwe website. Benieuwd? Check deze case hier!

Geschreven doorNienke van der Wal
Gepubliceerd op13 mei 2020