Vrijwel alles wat we gedurende de dag doen is op één of andere manier geïntegreerd in een website, app of een zoekmachine zoals Google. Veel bedrijven trekken nieuwe klanten binnen door middel van zoekmachines. Goed scoren met je website op bijvoorbeeld Google is dan ook voor veel bedrijven interessant.

Een goed vindbare website is van veel factoren afhankelijk, waaronder on-page SEO. Dit bestaat simpelweg uit 2 punten: Frequent bijgewerkte content en techniek die SEO-proof is. In deze blog geven we je 5 tips om zelf gemakkelijk aan de slag te gaan met on-page SEO!

1. Titel optimalisaties

De meeste mensen zullen in de zoekresultaten kijken naar de titel van de websitepagina. De pagina titel is hiermee het belangrijkste onderdeel van de pagina en dient dan ook in een H1-tag te worden gebruikt. Zorg voor een duidelijke titel, verwerk er een zoekwoord in en houd de gehele titel binnen de 60 tekens.

2. Optimaliseer je URL’s

De url van de pagina geeft mensen en zoekmachines een omschrijving van de pagina. Door gebruik te maken van een tref- of zoekwoord, krijgen de mensen een beter idee van waar de pagina over gaat. Beperk de url tot maximaal 5 woorden, en zorg dat deze minder dan 90 tekens bevat.

3. Gebruik subtitels

Gebruik subtitels voor de belangrijkste stukken inhoud. Hiermee geef je zowel gebruikers als zoekmachines duidelijk aan welke onderdelen op de pagina belangrijk zijn. Doe dit door middel van H2-, H3- en H4-titels, en verwerk hier één of meerdere keren (varianten van) het zoekwoord in.

4. Zoekwoord-rijke content

Duidelijk beschrijvende, hoge kwaliteit content is onmisbaar voor een SEO-proof website. Gebruik in je content regelmatig en op verschillende manieren het zoekwoord, maar houdt het natuurlijk. Een geforceerd gebruik van zoekwoorden kan namelijk een negatief effect hebben op de optimalisatie van de pagina.

5. Afbeeldingen

Zoekmachines leunen op de input die je ze geeft om te kunnen bepalen wat de betekenis is van een bepaalde afbeelding. In de ALT-tag van een afbeelding kun je een beschrijving toevoegen, welke de zoekmachines duidelijk maakt om wat voor afbeelding het gaat. Gebruik in deze ALT-tag vooral zoekwoordrijke betekenissen. Verwerk ook het zoekwoord in de bestandsnaam van de afbeelding.

We hopen je hierbij een zetje in de juiste richting te hebben kunnen geven om zelf aan de slag te kunnen gaan met de on-page SEO. Houd onze blogs in de gaten voor verdere tips, en neem gerust contact met ons op als we je verder kunnen helpen. Lees ook eens over onze maatwerk websites, waarin we een ander onderdeel van krachtige SEO hebben verwerkt: namelijk SEO-proof techniek.

Geschreven doorDavey van Putten
Gepubliceerd op09 juli 2020